We schrijven 1997. Toelatingsproeven doen hun intrede in het hoger onderwijs en bij de beleidsmakers circuleren plannen om het middelbaar onderwijs te saneren. De Vlaamse Vereniging voor Studenten (VVS) vindt dat de slachtoffers van deze (mogelijke) maatregelen een stem moeten krijgen. Ze roepen daarom enkele leerlingen uit verschillende middelbare leerlingenraden samen om een scholierenafdeling op te richten binnen VVS.
Een paar van die scholieren gaan verder. Met veel enthousiasme en een ongeëvenaard organisatietalent richten ze hun eigen koepel op. Die zou strijden voor hun rechten, hun stem overal in het beleid laten klinken en bovenal: een plaats zijn waar elke scholier welkom is. VSK is geboren.
Al sinds het prille begin wordt VSK bestuurd door en gemaakt voor scholieren. Met onze officiële erkenning (en bijbehorende subsidies) op 14 oktober 1999 ging de bal pas écht aan het rollen. We namen teamleden aan om ons te ondersteunen bij dingen als administratie en kregen een zitje in de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR). Vanaf dan schrijven we scholieren als volwaardige onderwijspartner mee aan adviezen voor de minister van Onderwijs. In 2005 breidden we onze opdracht uit en besloten we om meer te investeren in het trainen van leerlingenraden. Denk hierbij aan het geven van vormingen op school, uitwisselen op actiedagen en een aanbod van verschillende technieken en tools.
In 2014 wisten we een belangrijke overwinning te behalen. VSK vroeg (en vraagt) al jaren een versteviging van de rechtspositie van scholieren, en op woensdag 26 maart 2014, met het Aanpassingsdecreet rechtspositie van leerlingen en participatie, was het eindelijk zover: een reuzenstap in de goede richting. Maar we zijn er nog niet. VSK blijft streven naar echte leerlingenparticipatie op elke school, waarbij scholieren kunnen meedenken, -doen en -beslissen.
Sinds 2015 zorgen we dat scholen een leerlingenkaart met kortingen voor scholieren krijgen. Op onze website lees je sinds 2015 alle informatie over jouw rechten en plichten als scholier.
In 2016 begonnen we met hulp van minister van Onderwijs Hilde Crevits aan ons project “De Conflixers”. Daarmee ondersteunen we scholieren om op hun eigen school de rol van buddy of peter/meter op te nemen. Zo kunnen ze samen pesten tegengaan. Nu, vier jaar later, hebben we al op 1/10e van de Vlaamse secundaire scholen een Conflixersproject kunnen opstarten.
Als de minister van onderwijs iets wilt veranderen, vraagt hij (vaak) ons advies. Bijna elke leerlingenraad, Conflixersgroep of begeleidende leerkracht weet dat VSK dé expert is als het over leerlingenparticipatie gaat. Onze mening, die van scholieren dus, komt nu geregeld aan bod in de pers en in het parlement als het over onderwijs gaat. We schreven met duizenden leerlingen memoranda, rapporten en adviezen voor de Vlaamse overheid en de scholen.
Wij werken voor een toekomst waarin het doodnormaal is dat leerlingen meebeslissen. Waarin wij het vertrouwen hebben van jongeren als hun vertegenwoordiger. Elke scholier die iets wil veranderen aan onderwijs, moet versterking krijgen bij VSK.