Veelgestelde vragen over de leerlingenkaart

algemeen - voor scholen - voor leerlingen - voor voordeelaanbieders

Wat is de VSK-leerlingenkaart?

De leerlingenkaart is een voordelenkaart voor leerlingen uit het middelbaar onderwijs die gratis wordt aangeboden door de Vlaamse Scholierenkoepel, met steun van de Vlaamse Overheid.

Op vertoon je leerlingenkaart kunnen leerlingen op een heleboel plaatsen en in winkels genieten van een prijskorting. Hier vind je een overzicht van alle voordeelaanbieders.

Voor wie is de VSK-leerlingenkaart bedoeld?

Alle leerlingen die in het middelbaar zitten hebben recht op een leerlingenkaart (bso, tso, aso, kso, buso, dbso, OKAN, leertijd en HBO5 Verpleegkunde). Kaarten worden besteld door de school.

Wie huisonderwijs (getuigschrift 1ste graad of examencommissie secundair onderwijs) volgt, heeft ook recht op een leerlingenkaart. Stuur in dat geval een mailtje naar leerlingenkaart@scholierenkoepel.be met een kopie van je identiteitskaart en je adres en we sturen je een kaart op.

De kaart is niet geldig voor leerlingen uit het dko (deeltijds kunstonderwijs) of volwassenonderwijs.

Vragen voor scholen

Waar kan ik leerlingenkaarten bestellen?

Scholen kunnen hun kaarten enkel bestellen via de website van de Vlaamse Scholierenkoepel.

Leerlingenkaart aanvragen

Wie huisonderwijs (getuigschrift 1ste graad of examencommissie secundair onderwijs) volgt, kan een kaart aanvragen door een mailtje te sturen naar leerlingenkaart@scholierenkoepel.be met een kopie van je identiteitskaart en je adres.

Wanneer kan ik leerlingenkaarten bestellen?

Scholen die tussen juni en half augustus hun kaarten bestellen, krijgen ze in de laatste week augustus- eerste week van september toegestuurd. Bestellingen die nadien geplaatst worden, worden zo snel mogelijk verwerkt (zolang de voorraad strekt).

Kan ik leerlingenkaarten bijbestellen?

Ja, dat kan, zolang de voorraad strekt. Stuur een mailtje naar leerlingenkaart@scholierenkoepel.be met duidelijke vermelding van de naam van de school, het leveradres en het aantal leerlingenkaarten. Bijbestellingen worden zo snel mogelijk verwerkt.

Het lukt me niet om leerlingenkaarten via de website te bestellen

In enkele gevallen merken we dat er iets fout loopt met het laden van het bestelformulier. Dat kan iets te maken hebben met verouderde browsers of computers. Probeer het misschien even in een andere browser of op een andere computer. Lukt het nog niet? Twijfel dan niet om ons te contacteren op 0498 65 93 71 of leerlingenkaart@scholierenkoepel.be

Levert VSK ook hardware/software om de barcodes te scannen?

​Nee, apparatuur om de kaarten te lezen kunnen we helaas niet leveren. Er bestaan wel gratis apps voor smartphones of tablets om barcodes te scannen. De link met de administratieve programma's van de school wordt best door de school zelf gelegd. (Laat ons zeker weten hoe jullie het op school aanpakken, dat helpt ons om andere scholen te informeren, inspireren of op weg te zetten!)

Vragen voor leerlingen

Mijn school bestelde geen leerlingenkaarten, wat kan ik doen?

We kunnen geen leerlingenkaart opsturen naar individuele leerlingen. Maar een directeur of secretariaatsmedewerker kan gratis leerlingenkaarten bestellen voor de hele school. 

Wil je als leerling toch een kaart bemachtigen? Probeer dan je directeur te overtuigen. Tip: je vraag krijgt ongetwijfeld meer gehoor als je de leerlingenraad van de school inschakelt.

Waar krijg ik korting met de VSK-leerlingenkaart?

Hier vind je een overzicht van alle voordeelaanbieders. Je kan zoeken op naam, locatie of type voordeel.

Waarvoor dient de code op mijn leerlingenkaart?

Het nummer en de barcode op jouw leerlingenkaart is uniek. Sommige voordeelaanbieders controleren aan de hand van het nummer of jij echt scholier bent. Sommige scholen gebruiken de barcode (vanaf 2017-2018) om bijvoorbeeld jouw aanwezigheid op school automatisch te registreren of om bepaalde kosten (lunch, kopies ...) te verwerken.

Ik ben mijn kaart kwijt, wat moet ik doen?

Ga snel even langs op het secretariaat van je school. Zij hebben er normaalgezien nog enkele op voorraad. Zo niet, dan kan je school zelf nog extra blanco kaarten aanvragen (zolang we er op voorraad hebben natuurlijk).

Waarom moet ik mijn adres invullen op de kaart?

Je adres invullen is niet verplicht, veel scholen doen het dan ook niet. Je kaart is dus ook perfect geldig zonder adres, maar sommige scholen of voordeelaanbieders zouden het kunnen gebruiken als controle. En als je je kaart zou kwijtspelen is het natuurlijk wel handig om je de kaart te kunnen terugbezorgen, maar je schoolsecretariaat heeft er in dat geval meestal ook gewoon nog enkele op reserve.

Vanaf 2017-2018 staan er geen lijntjes meer op de kaart om je adres in te vullen.

Ik volg thuisonderwijs, krijg ik ook een leerlingenkaart?

Natuurlijk! Wie huisonderwijs (getuigschrift 1ste graad of examencommissie secundair onderwijs) volgt, kan een kaart aanvragen door een mailtje te sturen naar leerlingenkaart@scholierenkoepel.be met een kopie van je identiteitskaart en je adres.

Vragen voor voordeelaanbieders

Ik wil voordeelaanbieder worden, wat moet ik doen?

Als jullie een bedrijf of organisatie zijn met een interessant aanbod voor jongeren, kunnen jullie voordeelaanbieder worden. Stuur daarvoor een mailtje naar leerlingenkaart@scholierenkoepel.be en we bezorgen jullie een overeenkomst.

Ik wil stoppen als voordeelaanbieder, wat moet ik doen?

Stuur een mailtje naar leerlingenkaart@scholierenkoepel.be