Scholieren beleven unieke tijden. Tijden die sowieso in de geschiedenisboeken terechtkomen. En dus kunnen scholieren letterlijk mee geschiedenis schrijven. Daarom lanceren medewerkers van de Faculteit Letteren van de KU Leuven, met steun van de Vlaamse Scholierenkoepel, het project “DE 5 VRAGEN”. Ze nodigen alle leerlingen van het basis- en secundair onderwijs uit om met een korte of lange tekst, een verhaal, een tekening, of een videofilmpje te antwoorden op 1, of meerdere, van de volgende 5 vragen:
Leerlingen van het basis- en secundair onderwijs kunnen, als ze dat willen, hun tekst of tekening ook laten publiceren op de blog "de5vragen.com", die speciaal voor dit project werd gecreëerd en die vanaf vrijdagmorgen 20 maart online gaat. Leerlingen kunnen hun tekst natuurlijk ook gewoon laten lezen door hun ouders of grootouders, laten publiceren op de website van hun school, of hun filmpje zelf op YouTube posten of op de website van hun school, of verspreiden via sociale media. Leraren van basis- en secundair kunnen uiteraard ook deelnemen met hun klas.
Alle verdere informatie staat op “de5vragen.com”. Onder de knop “Hoe meedoen?” staat een voorbeeld van een invulformulier voor leerlingen. Daar staan ook de instructies over wat de leerlingen die hun tekst willen laten publiceren, moeten doen.
De initiatiefnemers zijn medewerkers van de Faculteit Letteren van de KU Leuven (Educatieve Master Talen en Centrum voor Taal en Onderwijs). Contactpersoon is Kris Van den Branden.