Justine ging op bezoek bij Sint-Lodewijk in Wetteren. De leerlingen gaven haar zelf een rondleiding door hun school, internaat en multifunctioneel centrum. Justine vertelt wat ze meeneemt!
Ik vond de manier waarop de leerlingen met elkaar omgingen zeer opvallend. Op heel wat scholen worden leerlingen die een beetje anders zijn, al vreemd bekeken. Ik verwachtte dat mensen met een bepaalde beperking ‘buitengesloten’ zouden worden. Maar bij hen was dat helemaal niet het geval! Zij omarmden elkaars beperkingen echt. Ze gingen er speels mee om. Als buitenstaander denk je dat daar niet mee gelachen kan worden, maar voor hen was het evident dat hun beperking wél bespreekbaar is. Humor speelde een belangrijke rol in hoe de leerlingen met elkaar omgingen.
De solidariteit tussen de leerlingen, maar ook tussen de leerlingen en de leerkrachten. Ik vond het gek dat die solidariteit zoveel sterker aanwezig is tussen mensen die het toch wel wat moeilijker hebben. Zij zijn er echt voor elkaar. Bij mij op school wordt er niet veel gepest, maar er is misschien toch een beetje minder solidariteit.
Groot, liefdevol en efficiënt. Liefdevol omdat je je direct geaccepteerd voelde. Er hing zo’n sfeer die zeer aangenaam was, eentje die je geruststellend zei dat ze je daar niet beoordelen. En ze hebben, ondanks hun redelijk oude gebouwen, plaats kunnen maken voor alle rolstoelen die er moeten passeren en voor de tilliften die ze moeten gebruiken. Ze gaan handig om met hun plaats en middelen. Daarom vind ik die school echt efficiënt. Het is wel echt een grote school. Ze hadden in de gangen zelfs bordjes om de weg aan te wijzen!
Het wederzijds respect dat ze voor elkaar hebben en tonen. Dat is, denk ik, iets dat bij veel scholen mist of beter kan! Oh, en ook het concept van kleine klassen. Zo is de aandacht van de leerkracht over niet te veel leerlingen verspreid. De band met de leerlingen is dan ook persoonlijker.
Wanneer voel jij je goed op school? Dat vroegen we aan de leerlingen van Sint-Lodewijk. De leerlingen bedachten een aantal tips om ervoor te zorgen dat alle leerlingen zich goed kunnen voelen op school.