Op bezoek bij Sint-Lodewijk in Wetteren

10 mrt 2020

Justine ging op bezoek bij Sint-Lodewijk in Wetteren. De leerlingen gaven haar zelf een rondleiding door hun school, internaat en multifunctioneel centrum. Justine vertelt wat ze meeneemt!

Justine, wat is je het meest opgevallen in Sint-Lodewijk? 

Ik vond de manier waarop de leerlingen met elkaar omgingen zeer opvallend. Op heel wat scholen worden leerlingen die een beetje anders zijn, al vreemd bekeken. Ik verwachtte dat mensen met een bepaalde beperking ‘buitengesloten’ zouden worden. Maar bij hen was dat helemaal niet het geval! Zij omarmden elkaars beperkingen echt. Ze gingen er speels mee om. Als buitenstaander denk je dat daar niet mee gelachen kan worden, maar voor hen was het evident dat hun beperking wél bespreekbaar is. Humor speelde een belangrijke rol in hoe de leerlingen met elkaar omgingen.

Wat was het grootste verschil met je eigen school? 

De solidariteit tussen de leerlingen, maar ook tussen de leerlingen en de leerkrachten. Ik vond het gek dat die solidariteit zoveel sterker aanwezig is tussen mensen die het toch wel wat moeilijker hebben. Zij zijn er echt voor elkaar. Bij mij op school wordt er niet veel gepest, maar er is misschien toch een beetje minder solidariteit.

Hoe zou jij deze school samenvatten in drie woorden?

Groot, liefdevol en efficiënt. Liefdevol omdat je je direct geaccepteerd voelde. Er hing zo’n sfeer die zeer aangenaam was, eentje die je geruststellend zei dat ze je daar niet beoordelen. En ze hebben, ondanks hun redelijk oude gebouwen, plaats kunnen maken voor alle rolstoelen die er moeten passeren en voor de tilliften die ze moeten gebruiken. Ze gaan handig om met hun plaats en middelen. Daarom vind ik die school echt efficiënt. Het is wel echt een grote school. Ze hadden in de gangen zelfs bordjes om de weg aan te wijzen!

Wat zou elke school moeten overnemen van deze school?

Het wederzijds respect dat ze voor elkaar hebben en tonen. Dat is, denk ik, iets dat bij veel scholen mist of beter kan! Oh, en ook het concept van kleine klassen. Zo is de aandacht van de leerkracht over niet te veel leerlingen verspreid. De band met de leerlingen is dan ook persoonlijker.

 

Wat zeggen de scholieren van Sint-Lodewijk zelf? 

Wanneer voel jij je goed op school? Dat vroegen we aan de leerlingen van Sint-Lodewijk. De leerlingen bedachten een aantal tips om ervoor te zorgen dat alle leerlingen zich goed kunnen voelen op school.

  1. Maak ruimte voor echte gesprekken, in de klas en daarbuiten.

    “Wij hebben veel interactieve gesprekken in de klas. Tijd maken om de boeken even aan de kant te leggen en echt te praten, dat kan hier.”

    “Wij staan dicht bij onze leerkrachten. Ik heb vorige week een heel gesprek gehad over studiekeuze. Ik weet dat dat niet in de leerplannen staat, maar hier kan dat wel.” 
     
  2. Sta leerlingen bij waar nodig, zonder te bemoederen of boven hun hoofd te praten. Bespreek alles altijd met de leerlingen in kwestie en geef hen de kans om zelf de hulpvraag te stellen. 
     
  3. Ga genoeg op uitstap! Uitstappen zijn leuk, en belangrijk om zelfstandiger te worden. Laat leerlingen dan ook zelf delen van de uitstap in handen nemen.
     
  4. Zorg voor ontspanningsruimtes op school en laat leerlingen kiezen of ze hun pauze binnen of buiten willen doorbrengen.
     
  5. Zet in op de band tussen leerlingen. Laat leerlingen bijvoorbeeld eens in kleinere klassen werken, of zorg voor actie met teambuildingsactiviteiten.

    “Wij helpen elkaar op deze school. Ik weet bijvoorbeeld dat zij niet zo veel kracht heeft, en zij weet dat ze mij moet helpen bij schrijven. Ik weet ook wanneer ik haar gewoon gerust moet laten.”


 

Reacties