Het Sint-Franciscuscollege in Heusden-Zolder kiest ervoor om dit jaar een dag afstandsonderwijs te behouden op school. Sinds september worden de leerlingen van het 5de en het 6de jaar op donderdag niet in de klas verwacht. Ze volgen de lessen dan online van thuis. De directeur van het Sint-Franciscuscollege weet graag hoe de leerlingen dit ervaren. Daarom organiseert hij elke maand een online feedbackmoment met de klasverantwoordelijken.
Stipt om 13u10 druppelen de eerste klasverantwoordelijken virtueel binnen. De directeur heet hen welkom en vraagt iedereen om de camera even aan te zetten als ze praten. “Zo zien we mekaar ook echt”, zegt hij. Die connectie vindt hij erg belangrijk. Op de agenda staan zoals altijd deze twee vaste vragen:
Tijdens het gesprek krijgen de leerlingen van elke klas om beurt de kans om het woord te nemen en hun ervaringen te delen.
De directeur luistert geduldig, vraagt door, bevestigt de leerlingen in hun ervaring en zorgt ervoor dat zij zich gehoord voelen. Hij grijpt de kans ook aan om meteen samen na te denken over mogelijke oplossingen.
De directeur reageert zo direct op de opmerkingen van de leerlingen en geeft aan wat hij kan doen. Hij stelt concrete oplossingen voor en toetst die meteen af bij de klasverantwoordelijken. Leerlingen krijgen de kans om bedenkingen te delen.
Hij gaat ook na of er sinds het vorige feedbackmoment verbetering is. Daar werd bijvoorbeeld aangekaart dat niet alle leekrachten de agenda gebruiken, en dat dit bijzonder onoverzichtelijk is. Is dat nu beter? De leerlingen bevestigen van wel. De "agendaproblematiek" is alvast opgelost, volgens hen. De agenda geeft nu overzichtelijk weer wat wanneer moet gebeuren.
Komt er een duidelijke oplossing naar voor? Dan wordt er ook nagedacht hoe hierover wordt teruggekoppeld. Vorige keer nam de directeur de feedback mee naar de personeelsvergadering. Dit keer kan de feedback ook in de nieuwsbrief naar de leerkrachten, geeft hij aan. Hij stimuleert de leerlingen ook om zelf actie te ondernemen. “Kan je dat eens niet aan de klassenleraar vertellen?”, vraagt hij. “Ik zal dat aankondigen, dat jullie het hierover gaan hebben.”
Om 14u verplaatsen de leerlingen zich virtueel naar hun volgende les. Bij het afscheid zien ze er allemaal toch een beetje lichter uit.
Zin om zelf ook het gesprek aan te gaan? Zo vergader je met leerlingen!